Opas linkkien rakentamiseen – kaikki mitä olet ikinä halunnut tietää ulkoisten linkkien hankinnasta

Linkkien rakentaminen on kotisivujen sisällön ohella toinen hyvin tärkeä osa-alue hakukoneoptimoinnissa, mutta sen aloittaminen voi olla hankalaa. Olitpa sitten kovakin SEO-ammattilainen tai sellaiseksi vasta haluamassa, linkkien rakentamisen hallinta on elintärkeä asia sivustosi näkyvyyden ja rankingin kasvamisessa. Tässä oppaassa käymme läpi tärkeimmät askeleet siihen miten voit hankkia ja saada linkkejä kotisivuillesi.

Miksi kannattaa hankkia ulkoisia linkkejä?

Linkit voi ajatella ääninä sinun sivustosi puolesta. Aina kun joku sivu linkittää sivustollesi, se on merkki Googlelle, että sinun sivustosi on jollain tavalla tärkeä. Sijoitukset Googlessa määräytyvät PageRank-algoritmin mukaan, joka mittaa sivustosi linkkien määrää sekä laatua. Mitä enemmän hyvälaatuisia linkkejä sivu saa, sitä korkeammalle se kipuaa tuloksissa. Joten jos haluat päästä ylemmäksi kuin muut, niin sinun pitää hankkia enemmän linkkejä kuin muut. Toki tämä on hieman yksinkertaistettua, koska Googlen ykkössijan saadakseen pitää tehdä muitakin asioita oikein, mutta linkit ovat tärkein yksittäinen asia joka vaikuttaa sijoituksiin.

Mitä ulkoisten linkkien hankinta tarkoittaa?

Ulkoisten linkkien hankinta on usein työläs projekti. Tehtävänä on siis saada muita sivustoja linkittämään juuri sinun sivustollesi. Tämä lisää sivustosi auktoriteettia ja suosiota Googlen silmissä. Mitä arvokkaammalta sivulta saat linkkejä, sitä korkeammalle sijoitukset kipuaa ja sitä enemmän tulee sivustollesi liikennettä.

Miten hankkia linkkejä?

Linkkien hankinnan voi niputtaa neljään eri ryhmään.
1. Linkkien lisääminen – tämä tarkoittaa esimerkiksi hakemistoja, keskustelupalstoja ja muita sivustoja minne voit mennä itse ja lisätä linkin.
2. Linkkien pyytäminen – Voit pyytää, yleensä lähettämällä sähköpostia, jotain sinun bisnekseen lähelle kuuluvaa sivustoa lisäämään linkin.
3. Linkkien ostaminen – linkkejä voi ostaa tai vaihtaa monen eri mainostajan tai toimijan kanssa.
4. Linkkien ansaitseminen – käytännössä niin hyvän sisällön tekemistä omille sivuille, että muut haluavat linkittää sinne.
Linkkien hankkimisen voi myös ulkoistaa siihen erikoistuneille toimistoille. Tämä onkin hyvin yleinen tapa, koska raaka totuus on se, että linkkien hankinta on haastavaa ja vie paljon aikaa. On kuitenkin hyvä itsekin tietää mitä linkkien hankkiminen käytännössä tarkoittaa.

Linkkien lisääminen

Linkkien lisääminen itse foorumeille, hakemistoihin, vieraskirjoihin ja sosiaaliseen mediaan ym. on helpoin tapa saada kasvatettua sivuston linkkisuosiota. Tämän tyylisten linkkien hankinta on helppoa, mutta juurikin tästä syystä Google ei niitä arvosta kovin korkealle ja pelkästään näillä on mahdoton saada mitään kilpailuetua. Koska jos voit itse kirjoittaa jonnekin ja laittaa sinne linkin, niin voivat myös kaikki kilpailijasi.
Tämän tyylisiä linkkejä on kuitenkin hyvä tehdä, varsinkin jos sinulla on täysin uusi sivusto. Silloin kannattaa avata kaikki sosiaaliset mediat, mahdolliset ilmaiset hakemistot ja koittaa saada ainakin muutamalle keskustelupalstalle linkit.

Linkkien pyytäminen

Linkkien pyytämisessä kannattaa ensin käydä läpi omat yhteistyökumppanit joiden kanssa vaikka vaihtaa linkkejä. Tämän jälkeen ne toimijat joilla on samalla alalla olevia sivustoja ja koittaa kysyä haluaisivatko he lisätä sivuillensa linkin sinun sivuille. Aiemmin vieraskynänä kirjoittaminen jonkun toisen blogiin oli suosittu menetelmä, mutta Google on arvottanut näidenkin linkkien hyötyä alemmas. Tämä voi silti olla liikenteen ja tunnettuuden kannalta hyvä idea, mikäli pääset oikein suosittuun blogiin mukaan. Kannattaa myös etsiä sivustoja jotka listaavat oman alan yrityksiä ja pyytää mahdollisuutta päästä mukaan. Useimmat näistä kyllä pyytävät tästä rahaa tai vähintään vaihtokauppaa.

Linkkien ostaminen

Linkkien ostaminen on ehkä helpoin tapa hankkia hyvä linkkejä. Ei tarvita kuin rahaa, sillä moni uutisivusto, verkkolehti tai jonkun suositun sivuston omistaja mielellään laittaa linkin sivuillesi kun vaan maksat siitä. Linkkien ostaminen on kuitenkin Googlen mielestä tulosten manipulointia ja siitä voidaan mahdollisesti rangaista heittämällä sivusto indexin ulkopuolelle. Tätä tapahtuu kuitenkin hyvin harvoin ja silloinkin saa todella räikeästi tehdä asioita väärin. Itse olen ainoastaan kerran ollut todistamassa kyseistä tapahtumaa Suomessa. En kuitenkaan halua kenenkään vaarantavan omaa bisnestään joten en tässä ryhdy neuvomaan mistä ja miten linkkejä voi ostaa. Tästä huolimatta on hyvä tiedostaa, että käytännössä kaikki yritykset tekevät sitä. Tutkimalla kilpailijan linkkejä työkaluilla ja ottamalla itse niihin paikkoihin yhteyttä, huomaat itsekin mistä paikoista voi saada linkkejä vain maksamalla. Allekirjoittaneeseen voi ottaa yhteyttä, mikäli haluaa tästä asiasta tietää lisää.

Linkkien ansaitseminen

Linkkien ansaitseminen tarkoittaa sitä, kun joku linkittää sivustollesi ilman, että pyydät sitä. Tähän tilanteeseen pääsee ainakin jollain seuraavista keinoista:

  • Julkaisee jotain oman yrityksen suojattua dataa
  • Tekee jonkun merkittävän kokeilun ja julkaisee sen tulokset
  • Keksii uuden idean tai merkittävän statementin
  • Julkaisee merkittävän uutisen

Linkkien ansaitseminen vaatii siis loistavaa sisältöä mitä ihmiset haluavat jakaa. Et voi koskaan saada tarvitsemaasi linkkimäärää mikäli et koskaan luo sellaista sisältöä mitä ihmiset haluavat linkittää. Tässä tapauksessa on hyvä olla vahva strategia, joka tähtää laadukkaaseen ja vetoavaan sisältöön jota ihmiset haluavat jakaa.

Mitkä linkit tuottavat tulosta eli nostavat sijoitusta ylemmäs?

Erilaisilla linkeillä on erilainen vaikutus sivun rankingiin. Kukaan ei voi väittää tietävänsä varmuudella kuinka paljon yksi hyvä linkki vaikuttaa, kuinka paljon vaikuttaa vähän huonompi linkki ja mikä näiden ero edes on. Paljon puhutaan siitä, että yksi hyvä linkki voi vastata vaikka 10 huonoa. Tämä saattaakin olla totta tietyissä tapauksissa, mutta totta on myös se, että lähes jokainen linkki auttaa (pl. täysin spämmilinkit). Alla käsitellään muutamaa asiaa joilla voi kuitenkin vertailla sitä kuinka paljon linkistä on hyötyä.

  1. Auktoriteetti

    On varmasti melko selvää, ettei linkki Ylen sivuilta ja linkki ystäväsi pienestä blogista voi olla samanarvoisia Googlen silmissä. Yle on kuitenkin hyvin tunnettu ja arvostettu sivusto Suomessa, päinvastoin kuin ystäväsi blogi, josta ei välttämättä tiedä edes hänen oma äitinsä. Vuosien saatossa optimoijien keskuudessa tehdyn tutkimustyön tuloksena, on käynyt selväksi, että mitä parempi auktoriteetti ja arvo sivustolla Googlen silmissä on, sitä suurempi vaikutus sieltä tulevalla linkillä on hakukonesijoitukseen.

    Miten tätä auktoriteettia sitten mitataan?

    Yksi suosituimmista mittareista on Ahrefsin Domain Rating (DR). Käytän itse sitä myös päivittäin ja käytännössä kaikki jotka Suomessa hakukoneoptimoinnin kanssa ovat tekemisissä tietävät mistä puhutaan. Domain rating on mittari, joka mittaa sivuston linkkiprofiilia verrattuna muihin sivustoihin. Luokitus toimii 0-100 välillä ja mitä korkeampi luku on, sitä korkeammalle sivusto arvostetaan Googlessa. Pähkinänkuoressa kerrottuna mitä korkeamman DR:n sivustolta saat linkin, niin sitä arvokkaampi se on.
  2. Relevanttius

    Jos sinulla on vaikka autokorjaamo, niin linkit saman aihealueen sivuilta on Googlen silmissä arvokkaampia kuin vaikkapa linkit kukkakaupan sivuilta. Toki tämä ei tarkoita, että kaikilta muilta sivuistoilta tulevia linkkejä pitäisi vältellä. Tuskin kukaan sanoisi ei eduskunnasta tulevalle linkille vaikka se ei mitenkään omaan alaansa liittyisi. Tosiasiassa on monta aihetta mitkä liippaavat tarpeeksi läheltä omaa alaa, vaikkei täysin olisikaan samoja. Autoliikkeet sekä ainakin moottoripyörävuokraamot olisivat käytännössä samaa aihealuetta, jopa jos auto hajoaa ja tarvisit uutta lainaa autoa varten, niin rahoitusyhtiöltäkin tuleva linkki voisi olla ihan perusteltua. Toisin sanoen aihealue on hyvinkin muokattava konsepti, jos nyt ei selkeästi koita hankkia linkkiä sieltä mihin se ei oikeasti kuuluisi.